Partner en last van agressieve recruiters?

5 tips om ermee om te gaan

De meeste accountantskantoren hebben door de krapte op de arbeidsmarkt moeite om geschikte medewerkers te werven. Dat is waarschijnlijk geen nieuws meer, want de arbeidsmarkt in de accountancysector staat inmiddels al jaren onder hoge druk. Vanwege de coronacrisis hebben veel kantoren het inmiddels nog drukker, vooral door extra advisering over de diverse coronaregelingen. Deze werkzaamheden komen veelal bovenop het reguliere werk, zoals de opmaak en controle van jaarrekeningen en aangiften.

De krapte op de arbeidsmarkt in de accountancysector zorgt vaak voor een belemmering van de groei. Je kunt immers niet meer werk aannemen dan door je medewerkers gedaan kan worden. Je hebt nieuwe medewerkers nodig en wilt tegelijkertijd voorkomen dat bestaande medewerkers hun heil ergens anders zoeken. Op zo’n moment grijpen opdringerige recruiters duidelijk hun kans. En niet altijd met de juiste spelregels.

Regelmatig gaat de telefoon en wil een recruiter maar wat graag langskomen om je voor hoge vergoedingen één of meerdere medewerkers aan te bieden. Zij helpen je wel even van je probleem af…..Maar ga je niet met ze in zee? Dan schroomt men niet om bestaande medewerkers bij je weg te kapen. Daardoor rijst de vraag: hoe bied je deze agressieve recruiters het hoofd en behoud je tegelijkertijd je eigen medewerkers? Hier kom ik aan het einde nog op terug, met een tip uit onverwachte hoek!

Tip #1: Zorg voor zekerheden

Maak aan je medewerkers duidelijk wat je van hen verwacht, maar ook wat je jouw medewerkers als organisatie te bieden hebt. Geef perspectief over de richting van je accountantskantoor. Waar gaat de organisatie naartoe? Wat zijn de korte- en langetermijndoelen? Laat je medewerkers weten dat je die doelen graag samen met hen bereikt, geef vertrouwen en biedt toekomstperspectief.

Dit zorgt ervoor dat medewerkers zich niet druk hoeven te maken over hun eigen baan of randzaken. Vaak kun je niet elke medewerker zoveel zekerheid bieden, maar duidelijk zijn over de richting geeft echt al veel vertrouwen.

Tip #2: Wat vinden je medewerkers belangrijk?

Weet jij wat belangrijk is voor je medewerkers? Het ligt misschien voor de hand om te zeggen dat het salaris bepalend is. Toch gaat het bij de meeste medewerkers in de praktijk om veel meer dan alleen een goed salaris. Ons onderzoek [link]  wijst uit dat het zelfs op de derde plaats komt. Zaken zoals werk-privéb balans, de sfeer op het werk, de bedrijfscultuur, het soort klanten en de woon- werkafstand zijn meestal nog veel belangrijker voor een gemotiveerde medewerker. Zorg er daarom voor dat je van elke individuele medewerker weet wat voor hem of haar belangrijk is. Zo is het eenvoudiger om met persoonlijke wensen in je beleid rekening te houden. Dat zorgt ervoor dat medewerkers graag voor je werken en je ze uiteindelijk langer behoudt. Wanneer een recruiter hen benadert zal de neiging om te vertrekken minder groot zijn, zelfs als de recruiter een wel heel aantrekkelijk salarisvoorstel doet.

Partner (Accountant of Fiscalist) en last van agressieve recruiters? 5 tips om ermee om te gaan

Tip #3: Werf zelf ‘permanent’ actief nieuwe medewerkers

In tijden van krapte is het verleidelijk om op de diensten van recruiters in te gaan. Vergeet alleen niet dat je zelf op allerlei creatieve manieren soms het beste in staat bent om de medewerkers te vinden die je zoekt. Een standaard vacature op een site of zelfs in de krant werkt tegenwoordig lang niet altijd meer als hét middel om nieuwe medewerkers te werven.

Wees creatief en maak gebruik van je uitgebreide netwerk op LinkedIn, of andere socialmediakanalen. Verlies daarbij niet je geduld en blijf kritisch. Echt goede medewerkers zijn en blijven voorlopig schaars, zeker in de accountancysector. Maar maak het zoekproces een onderdeel van je netwerk onderhouden.

Tip #4: Let goed op met welke recruiter je in zee gaat

Door de krapte op de accountancymarkt, is het waarschijnlijk dat je openstaat voor alle vormen van werving van goede nieuwe medewerkers. De diensten van een recruiter kunnen daar zeker handig voor zijn. Word je benaderd door een recruiter? Tast dan goed af op welke manier deze persoon zijn of haar diensten aanbiedt. Wat is de werkwijze? Als je denkt: “ze werken no cure no pay, laat ze maar lekker zoeken, dat kost me voorlopig toch niets”. Dan neem je die beslissing alleen op financiële grond. Maar gaat de recruiter op een opdringerige, of zelfs agressieve manier te werk? Dan is de kans groot dat deze dat ook zal doen bij het benaderen van medewerkers.

Vraag je daarom af of je met dergelijke recruiters wel in zee wilt gaan. De kans is groot dat die recruiter binnen een jaar na het plaatsen van een medewerker deze een ander voorstel doet om bij weer een ander accountantskantoor aan de slag te gaan. Op dat moment ben je zowel een hoge vergoeding als je nieuwe medewerker kwijt. Twijfel je, bel wat collega-kantoren en vraag met welk bureau zij goede ervaringen hebben en met welke niet!

Tip #5: Laat je niet leiden door angst

In het verlengde van de vorige tip, is het goed om die angst ook weer niet te laten regeren. Het is namelijk altijd mogelijk dat een recruiter een van je medewerkers benadert en hem of haar bij een concurrent probeert te plaatsen. Als dat gebeurt, vraag jezelf dan af waarom deze medewerker vertrekt. Wellicht kun je nog een tegenvoorstel doen, of leer je in ieder geval welke zaken voor je huidige medewerkers echt belangrijk zijn. Houd daar vervolgens rekening mee in je beleid.

Los van het feit dat recruiters medewerkers benaderen, hoort het vertrek van medewerkers bij een organisatie. Iedereen heeft persoonlijke motieven om ergens te werken en het staat iedereen vrij te solliciteren. Kortom, maak jezelf er dus niet te druk over als het gebeurt. Het is misschien een goed moment om de vrijgekomen positie een andere invulling te geven, of de functie aan een collega of nieuwe medewerker aan te bieden.

Andere interessante accountancy artikelen geschreven door Peter A. Tijssen:


Tip van de week!

De beloofde afsluitende tip. Laat nooit een interne telefoonlijst in je spreekkamer liggen. Als jij dan koffie gaat halen, is die lijst weg of gefotografeerd. Heeft die recruiter wel erg makkelijk alle namen en doorkiesnummers! (Weet ik uit ervaring……….).

Anyway ik ben ook jong en eager geweest. Nu alleen nog maar eager! Om voor onze relaties de juiste kandidaat op de juiste plek te krijgen. We hebben een prachtig vak, iedereen is dankbaar als het lukt, kandidaat en opdrachtgever. Maar de slechte broeders onder ons, zij die gaan voor de “quick buck” komen en gaan en verpesten de markt jammergenoeg.

Artikel geschreven door Peter A. Tijssen, senior recruiter accountancy.

Wil je doorpraten over dit onderwerp? Stuur Peter A. Tijssen, senior-recruiter accountancy een app voor het maken van een afspraak: 0653 – 911545

Bel ons voor het inplannen van een afspraak of stel je vragen per e-mail. We komen er altijd zo snel mogelijk op terug.

Benieuwd wat Adviesgroep '88 voor je kan betekenen?