Onrust op de arbeidsmarkt in de accountancy
Onrust op de arbeidsmarkt voor accountants en fiscalisten
Het is onrustig op de arbeidsmarkt. Dat zal iedereen opgevallen zijn. Accountants en fiscalisten zijn niet te vinden, vacatures staan maandenlang open, adverteren levert niets op en heb je als kantoor, een sollicitant, dan ben je één van de drie of vier potentiële werkgevers waaruit de sollicitant gaat kiezen. Daarnaast zijn er grote kantoren die zeer stevige (salaris) aanbiedingen doen. Om maar te zwijgen van het aantal accountants en fiscalisten die de accountancy verlaten, richting bedrijfsleven of gaan interimmen.
Wegtrekken van medewerkers door concurrenten
Ik verneem regelmatig van opdrachtgevers dat er kantoren zijn die via LinkedIn, medewerkers benaderen met ‘offers you can’t refuse’. Natuurlijk zeer verleidelijk maar zeker in deze arbeidsmarkt niet geheel zonder gevaar. Toezeggingen over werk-inhoud in de toekomst worden zeer gemakkelijk tijdens het sollicitatiegesprek gegarandeerd. De ervaring leert dat dit soort toezeggingen vaak later tegenvallen. Staar je niet suf op alleen de arbeidsvoorwaarden, is mijn tip. Er zijn werkgevers die het opvullen van een vacature voorop stellen. Als je maar aan boord komt, no matter what…..
Grote uitloop onder seniors geeft onrust op de arbeidsmarkt voor accountants en fiscalisten
Met name de uitloop onder senior accountants en fiscalisten is groot. Een doelgroep die na een aantal jaren in de accountancy overstapt naar het bedrijfsleven (nr 1), overheid (Belastingdienst, FIOD, etc.) of – en dat is iets nieuws tegenwoordig – wat heel anders gaat doen. En de arbeidsmarkt leent zich daarvoor. Iedere branche schreeuwt om personeel. Zo spraken wij laatst een fiscalist die de overstap maakte als werkvoorbereider in de bouw. Sommige branches zijn kennelijk zeer creatief als het gaat om nieuwe collega’s aantrekken. Onrust op de arbeidsmarkt voor accountants en fiscalisten
Wat betekent deze uitloop voor junioren?
Gevolg voor junioren is dat ze in het diepe worden gegooid zonder reddingsvest. Er zijn niet voldoende senioren om begeleiding en dus groei te garanderen. Dit mondt ook vaak uit in het uitvoeren van eenvoudig werk (daar is geen begeleiding bij nodig). Zo creëer je dus verloop op meerdere niveaus! Er worden geen nieuwe klanten geaccepteerd omdat er geen senior is die e.a. goed kan begeleiden. En daardoor komt er voor de junioren ook geen carrièreperspectief in beeld.
En de werkdruk blijft of wordt hoger…
Stel je voor: je team bestaat uit 10 collega’s. Twee zitten er thuis met Corona, een houdt langdurige klachten en werkt 40%, de ander is langdurig ziek (overspannen) en twee collega’s hebben aangegeven dat ze elders gaan werken. Binnen twee maanden halveert de bezetting. Maar het werk blijft liggen of neemt zelfs toe. De helft van het team draait overuren. Wellicht wat zwaar aangedikt, maar een dergelijk (nood)scenario is wel van toepassing op een flink aantal kantoren.
Blijf je als kantoor dan nieuwe klanten accepteren?
Of las je een pauze in? Ik heb relaties die het laatste doen. Liever je collega’s gezond houden dan afstevenen op een bak ellende. Personeel dat vertrekt krijg je niet meer terug! En zie ze maar weer eens te krijgen, met alle risico’s en kosten van dien. Dus stop met acquireren en zeg nieuwe klanten dat ze hun zittende personeel willen beschermen en neem ze niet aan. Hier win je geen populariteitsprijs mee, maar bittere noodzaak. En volgens mij enorm verstandig. Je moet je ook eens afvragen hoe je nieuwe medewerkers vindt als ze in een leeg kantoor mogen kennismaken met het ‘team’….
Soepele sollicitatie procedure
Wat ons bevreemdt in deze arbeidsmarkt is de halsstarrigheid van sommige kantoren om de aanname procedure niet aan te passen. Twee extremen:
Kantoor A. Eén van onze opdrachtgevers neemt kandidaten aan in één week, twee gesprekken, voorwaarden opstellen en aannemen. VAST dienstverband – met twee maanden opzegtermijn – en in die periode gaan ze de kandidaat heel erg goed tegen de meetlat leggen.
Kantoor B. Het andere uiterste is een van onze opdrachtgevers die over hetzelfde traject voor dezelfde manager 3 maanden bezig is om hele procedure af te ronden. Gesprekken voeren, assessment, arbeidsvoorwaarden gesprek, contractbespreking en dan een contract voor bepaalde tijd???
Ok tikkie overdreven, maar neem gewoon een goede kandidaat rapido aan. Laat vier man er in twee uur naar kijken, lijd ze rond, eet een pizza en ga het risico samen (!) aan. Schakel als het nodig is, wees soepel. Je hebt twee maanden proeftijd. Als de kandidaat je op het verkeerde been heeft gezet met zijn ervaring, kennis en kunde, kun je er vanaf! Als er verbeterpunten zijn, doe je een POP en stuur je hem op cursus. Maar drie maanden over een procedure doen is niet meer van deze tijd. TENZIJ de kandidaat dat natuurlijk helemaal prima vindt!! Maar wij zien afhakers als we de naam noemen van kantoor B. Onrust op de arbeidsmarkt voor accountants en fiscalisten
De moeite waard is om het boek Blink van Malcolm Gladwell te lezen. ‘Blink’ gaat over die momenten wanneer we iets weten, zonder te weten waarom. Malcolm Gladwell onderzoekt het fenomeen ‘blink’, waarbij hij laat zien hoe een onverwacht oordeel veel efficiënter kan zijn dan een voorzichtig besluit. In ‘Blink’ bekijkt Malcolm Gladwell het proces van besluitvorming van verschillende kanten en hij laat zien dat de snelle beslissing veel ingewikkelder is dan we dachten. Door het vertrouwen op je instinct, onthult hij hoe je nooit meer hetzelfde over denken zal denken. Een hoofdstuk gaat over de ‘beoordeling’ van een sollicitant, waarbij de beslissing ja/nee al wordt genomen door je onderbewustzijn in de eerste paar minuten.
Geen propaganda om kandidaten in 5 minuten te screenen en er een beslissing op te forceren, maar drie maanden in procedure is gewoon te lang. Punt.
Filedruk neemt toe …
Misschien heb je het wel gelezen; de verkeersdrukte is straks hoger dan voor Corona (https://www.autovisie.nl/nieuws/we-hebben-niets-geleerd-verkeersdrukte-straks-hoger-dan-voor-corona). En dat merk ik ook als we kandidaten spreek. Reisafstand is weer een ding geworden. Zelfs als men feitelijk tevreden is bij de huidige werkgever. De drukte neemt natuurlijk nu ook toe omdat men weer graag op kantoor werkt nu energie steeds duurder wordt.
Bel ons of stuur direct een e-mail. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.
Solliciteer nu als je opzoek ben naar een echte uitdaging!
Als je op zoek bent naar een nieuwe baan als Accountant of Fiscalist, zoek dan niet verder en bekijk al onze vacatures! Geïnteresseerd? Neem dan nu contact met ons op en hopelijk tot snel ziens in Amsterdam!
Lees ook onze andere blogs
Nog meer interessante blogs lezen? Bekijk dan ook de onderstaande blogs:
- Salaris accountant AA
- Salaris accountant RA
- Dit is de hoeveelheid uur die je echt zou moeten werken
- Vacatures fiscalist
- De zegeningen van een burnout
- Vacatures ervaren aangiftemedewerker
- Vacatures belastingadviseur
- Big four kantoren
Gaan we kennismaken en word je kandidaat bij Adviesgroep88?
Als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging in de accountancy, dan ben je bij ons in goede handen. Wij van Adviesgroep ’88 zijn momenteel dringend op zoek naar interessante kandidaten voor onze opdrachtgevers. Geïnteresseerd? Neem dan nu contact met ons op en hopelijk tot snel ziens in Amsterdam! Natuurlijk horen wij de geluiden over onrust op de arbeidsmarkt voor accountants en fiscalisten. Er zijn bedreigingen en er zijn kansen. Wij weten waar die laatsten liggen ;-).
Adviesgroep ’88 heeft een zeer groot aanbod vacatures voor registeraccountants in Amsterdam. Als je op zoek bent naar een vacature registeraccountant Amsterdam, raden we jou zeker aan om deze pagina goed te bekijken. Want in Amsterdam gebeurt het. De stad met de meeste accountantskantoren, de mooiste (inter)nationale klantenkring en de beste faciliteiten voor start-ups. Ok als woonplaats word het krap, maar ook daarmee is de Gemeente Amsterdam op de goede weg. Adviesgroep ’88 houdt sinds 2020 kantoor in het Olympisch stadion. Na de in 2000 voltooide restauratie, waarbij het stadion in zijn oorspronkelijke staat hersteld werd, is het in gebruik voor kleine en grote evenementen en biedt het onderdak aan zo’n dertig zelfstandige ondernemingen. Wij zijn er trots op er daar een van te zijn en ontvangen je daar graag om over je carrière van gedachten te wisselen.
Voor meer informatie over de vacatures kun je contact met ons opnemen via info@groep88.nl of door contact op te nemen via het contactformulier. We zien ernaar uit van je te horen!