Hoe werkt een werving & selectie bureau eigenlijk?

Fiscalisten en accountants worden natuurlijk regelmatig benaderd door werving & selectie bureaus, maar de realiteit laat zien dat men vaak geen idee heeft hoe een dergelijk bureau tewerk gaat. Eén van de vragen die ik regelmatig krijg is of de kandidaat (fiscalist) zelf ook moet betalen voor onze diensten. Het antwoord is eenvoudig; nee.

Ook merk ik dat ‘de naam’ van bureaus niet altijd even goed is. ‘Ze sturen maar van alles via LinkedIn’ en ‘Als je ze dan aan de telefoon hebt, merk je dat ze weinig kennis van de fiscaliteit hebben’. Het is ook daarom dat je als professional bij een gespecialiseerd bureau aanklopt. Die kennen je vak, de markt en de bedrijven.

Oriënteer je je via een intermediair (bijvoorbeeld een werving- en selectiebureau of detacheerder), hou dan de volgende tips in het achterhoofd.  

Hoe werkt een werving & selectie bureau eigenlijk?

Tips:

  1. Ga na of je met een specialist te maken hebt. Alleen deze intermediairs kennen jouw markt, het vak en de verschillen tussen de diverse kantoren. Maar ook de wegen om bij de beslisser aan tafel te komen.
  2. Houd altijd de regie en neem geen genoegen met ‘zodra we iets hebben, dan nemen we contact met je op’. Vraag altijd bij welk bedrijf of kantoor de intermediair je cv voorlegt. Voorkom dat je cv zonder jouw medeweten terecht komt meerdere bedrijven/ kantoren. Dit is slecht voor je naam. Bovendien krijg je vaak ook geen terugkoppeling over bijvoorbeeld de reden van afwijzing. 
  3. Check of men anoniem werkt. Zo voorkom je dat je naam en cv bij bedrijven en kantoren bekend wordt. Je wil niet in tig administraties staan. Bij veel kantoren werkt men tegenwoordig met recruitment software en komt na 3 jaar alsnog naar boven dat je c.v. daar in het verleden is aangemeld door een intermediair.
  4. Voordat je een keuze maakt is het verstandig om de consultant of recruiter te volgen via bijvoorbeeld LinkedIn, een blog of Twitter. 

Wat is het voordeel van werken met een werving & selectie bureau?

Een goede intermediair weet hoe jouw kandidatuur op de juiste wijze moet worden gepositioneerd en bij welke beslisser. Deze intermediair weet alle sterke punten uit je c.v. uit te lichten en weet ook waar de rek zit tussen functie-inhoud, ervaring en salariswensen. Uiteraard kent hij de markt door en door.

Een goede intermediair kan ook soms met werkgevers aankomen die je nog niet kent. Je zou kunnen zeggen dat ze ook buiten je comfortzone kijken. Dat kan een verrassende nieuwe werkomgeving opleveren. Ook weet men bij welk bedrijf je NIET moet gaan werken; door de vele contacten weten ze fabels van werkelijkheid te scheiden.

Wil je doorpraten over dit onderwerp? Stuur Martijn Betgem, recruiter fiscaal een app voor het maken van een afspraak: 06 107 558 75.

Benieuwd wat Adviesgroep '88 voor je kan betekenen?