Ze zijn terug van weggeweest! De-in-één-keer-raak-gesprek-procedures. Een kennismakingsgesprek tussen een kandidaat en onze opdrachtgever waarbij ‘de vonk’ direct overslaat en de kandidaat dezelfde dag nog een aanbieding in zijn mailbox ontvangt. Een warmer welkom bestaat er niet! Althans dat denk je…..
Laten we het van twee (misschien beter van drie kanten bekijken). Uit het oogpunt van de kandidaat, opdrachtgever en vanuit ons als intermediair.
Te beginnen met de kandidaat. Deze gaat, vaak goed geïnformeerd op pad. Hij/zij heeft zich goed voorbereid, website bekeken, LinkedIn profielen van de gesprekspartners goed doorgenomen en gaat gewapend met een uitgebreide vragenlijst op pad. Na een dik uur praten heeft de kandidaat een goed beeld en zegt dat hij enthousiast is. Waarop de gesprekspartners veelbetekenend blikken uitwisselen en zeggen dat zij dat ook zijn en graag een concept arbeidsovereenkomst willen toesturen. Is dat nou een goed of slecht signaal? Naar onze mening is dat geen goed signaal. Allereerst zou ik een gesprek eens goed laten bezinken, minimaal een paar dagen. Verder kun je (bijna) nooit in één gesprek alles de revue hebben laten passeren en schieten je altijd nog vragen te binnen. Heb je dan ook al kennisgemaakt met andere teamleden of toekomstige collega’s? Heb je een rondleiding door het pand gehad? Ik schud zo minimaal 25 vragen uit m’n mouw die echt niet zijn gesteld (en die best belangrijk kunnen zijn….). Dus het kan je ego strelen als men je gelijk een overeenkomst aanbiedt, maar wij zijn er geen voorstander van eerlijk gezegd. Laat een gesprek even indalen, wat zijn de plus- en minpunten, zijn er alternatieven? Een tweede gesprek kan, met andere gesprekspartners, je keuze beïnvloeden! Ons advies, ga dus niet over één nacht ijs, bel eens iemand die er heeft gewerkt bijvoorbeeld of kijk eens in je LinkedIn netwerk of er een oud-collega of studiegenoot werkt? Je gaat een ‘zakelijk’ huwelijk aan, dan zeg je toch geen ja na een uur ‘vrijen’…..
Wat gaat er om bij een opdrachtgever als je na een interview van een uur denkt: “prima kerel, binnenhalen die gast!”. Daar kunnen allerlei redenen aan te grondslag liggen. Je bent bang dat als je niet snel beslist dat de kandidaat elders gaat praten (valide). Dit betekent vaak dat een ander kantoor of een andere opdrachtgever van ons het nakijken heeft. Vooral als je traag reageert, ellenlang intern evalueert of je vakantie belangrijker vindt dan het binnenhalen van een goede fiscalist of accountant. Maar let op, zeggen wij nou tegen een kandidaat dat hij het een paar nachten moet laten bezinken en dat een opdrachtgever snel moet handelen? Nee! Daarin moeten we een nuance aanbrengen. Je kunt nl. na afloop van een gesprek wel een “koopsignaal” afgeven in plaats van een concept-arbeidsovereenkomst mailen. Zeg na afloop dat je het gesprek als zeer plezierig hebt ervaren en dat je het absoluut breder in de organisatie wil neerleggen. Probeer je enthousiasme over te brengen en stel voor dat er snel een tweede afspraak wordt ingepland. Dan kan de kandidaat ook meer mensen van kantoor ontmoeten en de vragen stellen die er dan nog zijn. Allerlei manieren om op dat moment de kandidaat al met een goed gevoel huiswaarts te sturen. Wees ook niet bang om te vragen of er nog andere procedures lopen. Vraag ook aan kandidaat waarop hij zijn keuze gaat baseren etc.
Hoe kijken wij als intermediairs er tegen aan als er gelijk een aanbieding op tafel ligt? Het is een schot voor open doel, dat wij dan ‘lekker’ snel een factuur kunnen versturen. Maar toch zijn wij er niet blij mee. Wij vinden de slagingskans van een traject en dus de kans dat een kandidaat lang blijft vele malen groter NA een gedegen sollicitatietraject en dus minimaal twee gesprekken. Twee vinden wij echt het minimum, liever drie nog met een ronde aankomende collega’s erbij. Ik weet dat het tijd en aandacht kost, maar met een goede planning, misschien een informeel biertje ’s avonds ergens in een restaurant of iets dergelijks is de kans op een perfecte match groter dan een kandidaat na één gesprek vastleggen. HET KAN werken, maar wij moedigen het niet aan.
Het bovenstaande zegt alles over de huidige arbeidsmarkt; krapte, krapte en nog eens krapte. Je stond erbij en keek er naar. In deze markt is snel handelen absoluut een must. Snelheid is goed, dat geeft het correcte signaal. Vacatures staan gemiddeld driekwart jaar open. Dus ALS je een vacature hebt en we bieden een kandidaat aan die zou kunnen passen, bel ons. Dan nemen we het profiel samen door, bespreken de plussen de minnen en dan is een afspraak vaak zo ingepland. Zorg er dan voor dat je procedure op kantoor goed loopt. Betrek er gelijk de juiste mensen bij, plan desnoods twee uur en laat breder kennismaken. Wees inventief of vraag ons om tips.