Hoe ziet het accountantskantoor van de toekomst er uit?

Hoe ziet het accountantskantoor van de toekomst er uit?

Er wordt op dit moment veel gezegd en geschreven over het accountantskantoor van de toekomst en het toekomstperspectief van accountancy in het algemeen.

Niet alleen over het accountantskantoor trouwens, ook advocatenkantoren en banken zullen er als we alles moeten geloven in de toekomst heel anders uitzien. Als ze überhaupt nog bestaan. Tech, artificial intelligence en blockchain zullen namelijk veel van hun huidige werkzaamheden overbodig maken.

Maar is dat wel zo?

Wat moet je met deze voorspellingen als je als accountantskantoor dagelijks lekker bezig bent om je klanten goed te helpen? Bang worden? Het roer omgooien? Een start-up beginnen? Ik zou vooral niet bang worden. Iets met soep die niet zo heet wordt gegeten.

Toch is het goed om als kantoor wel alvast een aantal stappen richting toekomst te nemen. Welke stappen dat zijn, dat lees je in dit artikel.

Maak beter inzichtelijk welke waarde je toevoegt

Vooral de jongere generatie ondernemers neemt niet zomaar meer een pakket diensten af en betaalt daarvoor zonder te weten wat hij er precies voor terugkrijgt. Deze ondernemer eist steeds meer dat je inzichtelijk maakt welke waarde je concreet toevoegt.

Dus hoeveel geld heb je deze ondernemer deze maand, of dit jaar, bespaard? Doe je dat goed en duidelijk? Dan zal je klant de factuur fluitend betalen.

Focus meer op advisering 

Er zijn veel indianenverhalen over het volledig overbodig worden van banken, advocaten en accountants. Alleen om angst in te boezemen of zit er een kern van waarheid in? Er is onmiskenbaar wel een digitaliserings- en automatiseringsslag aan de gang: de meest eenvoudige werkzaamheden zullen straks echt door software(robots) worden overgenomen. Hoe ziet het accountantskantoor van de toekomst er uit?

Wat er dan nog voor je overblijft? Pro-actieve en strategische advisering. Investeer dus nu al in je klanten. Zorg er nu alvast voor dat je met zorg en aandacht met ze meedenken. Dan blijven ze straks ook een beroep op je doen. Specialiseer je, bijvoorbeeld met strategische business-units: Dat kan natuurlijk lokaal zijn (alle kappers in Lutjebroek), of alle bakkers in Noord-Brabant. 

Investeer in de toekomst

Je ontkomt er niet aan. Vanwege die digitaliserings- en automatiseringsslag moet je als kantoor daar ook in investeren. Zorg er dus voor dat jullie als kantoor goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, maak keuzes waar je wel en niet in meegaat en investeer. Niet alleen in hard- en software, maar ook in opleidingen en bijscholing voor je personeel.

Neem ook eens een ander type kandidaat aan

Ik schreef al eens een artikel over het smurfenprobleem bij kantoren. Er wordt door kantoren nog te vaak en te veel gevraagd naar een bepaald type kandidaat. Een kandidaat die de traditioneel gebaande paden heeft bewandeld en zijn of haar werk in de huidige wereld prima doet.

Maar zulke kandidaten hebben meestal te weinig innovatieve kracht om die kantoren (en hun klanten) ook in de toekomst verder te helpen.

Neem dus ook eens een ander type accountant aan. Iemand die uit het bedrijfsleven komt bijvoorbeeld. Of een aantal jongere kandidaten, die zijn opgegroeid in de digitale wereld. Dan maar wat minder ervaring met debet en credit. Hoe ziet het accountantskantoor van de toekomst er uit?

Daarmee creëer je een innovatieve omgeving, waar andersdenkende ruimte krijgen om te groeien, collega’s te inspireren en dus ook het kantoor (en jullie klanten!) verder te helpen. Als je daar hulp bij kunt gebruiken, hoor ik het graag! We hebben bij diverse accountantskantoren al teams opgericht.

Wil je doorpraten over dit onderwerp? Stuur Peter A. Tijssen, senior-recruiter accountancy een app voor het maken van een afspraak: 0653 – 911545

 

Benieuwd wat Adviesgroep '88 voor je kan betekenen?