Binnen het huidige werkveld is een DEIB-strategie een belangrijke stap om een verandering door te voeren en diverser te worden. Lees hier alles wat je erover moet weten. Een gastblog van Textmetrics
DEIB in het werkveld van vandaag
Zoals je misschien al hebt gemerkt, is het niet zo eenvoudig om een diverse en inclusieve werkplek te realiseren. Veel veelbelovende initiatieven zouden zogenaamd deze klus wel even klaren. Op papier zien ze er goed uit, maar uiteindelijk leiden ze immer tot teleurstellende resultaten. Voor veel organisaties blijkt het bereiken van hun doelstellingen op het gebied van diversiteit en inclusie een hele uitdaging. Misschien is je huidige D&I-strategie incompleet of ouderwets. Wellicht is het goed om de diversiteit en inclusie vanuit een ander perspectief te benaderen om écht een verschil te kunnen maken.
Maar, waar staat DEIB eigenlijk voor? Nou, DEIB betekent:
Diversity (Diversiteit)
De verschillen tussen het ene individu en het andere, inclusief demografische verschillen, verschillende ideeën, achtergronden en meningen.
Equity (Gelijkheid)
De eerlijke en gelijke behandeling van iedereen in de organisatie. Met de nadruk op iedereen!
Inclusion (Inclusiviteit)
Het creëren van een cultuur en omgeving waarin iedereen zich erbij voelt horen.
Belonging (Erbij horen/saamhorigheid)
Een plaats creëren waar iedereen kan bloeien en zich geaccepteerd en welkom voelt.
In het huidige werkveld is een DEIB-strategie absoluut onmisbaar. Het is een zeer belangrijke voorwaarde voor verandering. En begrijp ons niet verkeerd, want het is te allen tijde het enige juiste om te doen, maar het brengt daarnaast óók nog eens veel voordelen met zich mee voor het professionele bestaan van je organisatie. Een situatie met alleen maar winnaars dus. Yay!
Waarom een DEIB-strategie een moetje is!
Een DEIB-strategie helpt bij het creëren van een werkplek waarin iedereen zich welkom en gerespecteerd voelt. Zo’n werkplek maakt dat mensen opbloeien. Het spreekt voor zich dat het goed is voor de zaken, maar dat is niet het enige! Er zijn meer belangrijke voordelen die je zouden moeten motiveren om te werken aan je DEIB-strategie. Om te beginnen hebben diverse bedrijven 35 procent meer kans om beter te presteren dan minder diverse concurrenten. Hmm… interessant, hé?
Daarnaast helpt een DEIB-strategie je ook om meer werkzoekenden aan te trekken. Werkzoekenden zijn nu meer dan ooit actief op zoek naar bedrijven waarin diversiteit hoog in het vaandel staat. 76 procent van de werkzoekenden ziet diversiteit als een belangrijke voorwaarde. Ongeveer 35 procent doet zelfs actief onderzoek naar de diversiteit van een bedrijf. Deze cijfers vatten het goed samen, dunkt ons. En oh ja, vergeet niet dat in de huidige arbeidsmarkt talent een schaarste is. Alles wat jou een aantrekkelijkere werkgever maakt, is een dikke plus. Dus, waar wacht je nog op?
Gebruik Textmetrics voor je DEIB-strategie
Bij Textmetrics bieden ze je een slimme AI-schrijfsoftware als onderdeel van je DEIB-strategie. Denk bijvoorbeeld aan je vacatures. Zijn ze eigenlijk wel vrij van vooroordelen? Spreken ze iedereen in je doelgroep aan? Hebben ze een genderneutrale tone of voice? De Textmetrics-software gebruikt algoritmes van kunstmatige intelligentie (AI) om al je schriftelijke communicatie te verbeteren. Gebruik de tool om de diversiteit van jouw bedrijf te benadrukken en schrijf een vacature of advertentie die iedereen aanspreekt, of creëer content voor de mensen die al voor je werken. Proberen? Dat kan je het beste doen met een testaccount. Maak jouw move en laten we met z’n allen de inclusieve cultuur creëren waar je U tegen zegt!