Hoe gaat het met accountantskantoren in deze Corona tijd? De afgelopen dagen hebben we zeker 25 opdrachtgevers gebeld om te vernemen hoe het ze vergaat in deze vreemd en onzekere Corona tijd. En dat is goed geweest. Fijn om even contact te hebben gehad. We merken dat onze opdrachtgevers creatief en positief in de wedstrijd zitten, want zo mag je het wel noemen.
Werkvloer
De spreekwoordelijke werkvloer is vrijwel leeg. Enkele kantoren hebben nog een fiscalist en een accountant op kantoor maar de rest werkt vanuit huis. En dat gaat goed. De systemen zijn er op ingericht, de communicatie verloopt over het algemeen prima en zelfs de productie is op peil! Er zijn kantoren die de kinderopvang zelf hebben geregeld. En er wordt speciaal rekening gehouden met alleenstaande werknemers met kinderen en de gezinnen waarvan de partner een ‘cruciaal’ beroep heeft.
Saamhorigheid
Er wordt door partners zoveel mogelijk contact gehouden met de thuiswerkers om te evalueren of het goed gaat, of ze iets nodig hebben of missen. De vrijdagmiddag borrel met kantoor werd soms virtueel gedaan, er werd muziek opgezet en er werd geproost op een goede en gezonde afloop voor iedereen. Andere kantoren bedenken een spel, er worden kaarten verzonden, bloemen bezorgd. Kortom allemaal initiatieven om de saamhorigheid en het teamgevoel in stand te houden.
Nieuwe medewerkers
Er starten natuurlijk per 1 april en 1 juni nieuwe medewerkers. Meer dan de 1/3 van onze opdrachtgevers heeft een protocol opgesteld waarin o.a. de kennismaking met nieuwe collega’s (online/beeldbellen) is geregeld, maar ook het inlezen in stukken die de werkmethodiek aangaan zijn hierin geregeld. Er zijn in sommige gevallen speciaal medewerkers ingewerkt om anderen de systemen uit te leggen (crm, urenmodule etc.) De nieuwe medewerkers worden op een ludieke manier aan hun klanten voorgesteld. In een geval had een kantoor de lunch laten bezorgen bij al hun klanten en de nieuwe medewerker laten nabellen of het had gesmaakt. Ook worden teamvergaderingen gepland, met een voorstel rondje voor de ‘newbies’. Duidelijk is dat men blij is met de nieuwe aanwinsten en dat men er positief in staat. Er wordt niet gelijk verwacht dat iedereen 100% inzet baar is. Men neemt de tijd en realiseert zich dat iedereen moet improviseren.
Klanten
Natuurlijk spelen er kwesties bij bepaalde soorten klanten zoals iedereen begrijpt. Als je een kantoor hebt met alleen maar horeca klanten of een groot deel van je bestand bestaat uit zzp’ers dan heb je een uitdaging. Een uitdaging om het werk dat je nu verricht betaald te krijgen. In deze blog zeker geen moraal van het verhaal, misschien op een later moment. Het MKB segment lijkt nog goed te lopen. Wel is het aantal vragen naar aanleiding van de ondersteunende maatregelen (noodpakket) erg groot en vraagt men zich af wie deze crisis gaat overleven.
Productiviteit
Wat opvalt bij een groot aantal kantoren is dat er sprake is van een toename van de productiviteit door het thuiswerken. We gaan de derde week in. Er komt routine in de dagelijkse werkzaamheden, de vergaderingen zijn weg gevallen, er wordt minder gekletst bij het koffiezetapparaat. Efficiency is het toverwoord. Ongelofelijk hoe snel iedereen zich heeft aangepast, onder druk helaas, maar toch. Daar waar thuiswerken bij sommige kantoren nog een taboe was, is het nu warm omarmt en ziet men (eindelijk) de voordelen. Dat zal ook na de crisis nog wel eens op tafel komen als bespreekpunt. Over een wek of twee komen we met ons vervolg. Benieuwd hoe we er dan voor staan! Stay strong iedereen.
We hopen je met dit artikel een beeld te geven van hoe het met accountantskantoren gaat in de Corona tijd.
Laatste artikelen:
- Waarom continue professionele ontwikkeling cruciaal is
- Hoe maak je indruk tijdens een online sollicitatiegesprek?
- Hoe blijf je gemotiveerd tijdens een lange sollicitatieprocedure?
- De impact van netwerk op je carrièrekansen
- De top 5 vertrekredenen van een accountant
Vacatures
We merken dat de vraag naar met name ervaren accountants en fiscalisten onverminderd hoog is. Deze doelgroep is ook vlot in te werken en kan al snel met de nodige zelfstandigheid, vanuit huis aan de slag. Enkele kantoren stellen het aantrekken van junioren even uit tot nader orde (met name door de berichtgevingen vanuit de overheid, maakt men pas op de plaats). We merken ook dat de startdatum voor onze relaties veelal geen enkel probleem is; wenst een kandidaat per 1 juni te beginnen, dan is dat prima. Als de kandidaat liever pas per 1 september wil starten, is dat ook geen enkel probleem.
Bel ons voor het inplannen van een afspraak of stel je vragen per e-mail. We komen er altijd zo snel mogelijk op terug.
Om die nieuwe mogelijkheden eens te verkennen nodigen we je uit om met ons in gesprek te gaan. Je kunt een gesprek inplannen met een van onze consultants.